Het vierde Glorievolle Mysterie van de Rozenkrans
De tenhemelopneming van Maria

Type kunstwerk: schilderij

Vierde Glorievolle Mysterie: De Tenhemelopneming van Maria, Jan Aertsen

Kunstenaar: 

  • Sint-Paulus; BALaT KIK-IRPA; RKD; MANNAERTS 2014; SIRJACOBS 2001; JANSSENS 1971:

Jan Aertsen: heeft vervaardigd inventaris

  • SIRJACOBS 2001:

Dit is het enige bekende werk van Jan Aertsen. 

Datering: tussen 1615 en 1620; zie datering van de gehele Rozenkransreeks

Stijl: barok

Materiaal: olieverf op paneel

Afmetingen: 222 x 164 cm. (bron: inventaris Sint-Paulus)

216 x 154 cm. (bron: BALaT KIKIRPA)

222 x 165 cm. (bron: RKD)

Inventarisnr.:

SIRJACOBS, Inventaris, dl. I, Sint-Paulus-Info, nr. 70, 2006: p. 1806, nr. E14.

DONNET: PA.029.E0014

Locatie: noordbeuk die opgevat wordt als Mariakapel

MANNAERTS 2014: p. 125:

Als er één iemand zeker in de hemel is, dan is het wel de sterke vrouw Maria, wier leven geheel en al op Gods wil gericht was. In dit ‘Mysterie’ schuilt voor elke gelovige een hoopvol perspectief; wie God in zijn leven zoekt, zal Hem vinden in het hemelse geluk. Midden op een wolk zit Maria, de gevouwen handen en de blik opwaarts, wat wijst op haar verlangen naar God. Haar onderlichaam situeert zich nog in de grijze wolken, terwijl haar bovenlichaam, in het wit gekleed, reeds afsteekt tegen de gouden achtergrond in de hemel. Links kijken apostelen toe; twee ervan hebben eerbiedig de handen gevouwen. Er zijn drie vrouwen bij het graf. Volgens de Legende aurea: Maria Magdalena, en de twee halfzusters van Maria: Maria Kleofas en Maria Salomas. Eén van de vrouwen buigt zich over het lege graf en vindt er, aldus de legende, enkele bloemen in.

DONNET:

Het veertiende schilderij in de reeks van de Vijftien Mysteries van de Rozenkrans, het vierde der Glorierijke Mysteries: Maria ten Hemel opgenomen. Maria zit midden op een wolk en straalt. Ze houdt de handen gevouwen en ze heeft de blik opwaarts gericht. Haar onderlichaam, gehuld in een blauwe stof, situeert zich nog in de grijze wolken, terwijl haar bovenlichaam, in het wit gekleed, reeds afsteekt tegen de gouden achtergrond in de hemel. Vier engeltjes wachten haar daar op. De graftombe onder haar ziet er uit als een Romeinse sarcofaag. Rond het open graf staan en knielen zeven apostelen en drie vrouwen. Slechts één van de vrouwen, linksachter, kijkt in het open graf, dat gevuld is met rozen. De vrouw achter rechts kijkt naar Maria, de vrouw op de voorgrond houdt de handen in mekaar gekneld. Alle andere personages kijken hemelwaarts of bespreken met elkaar de gebeurtenis. De apostelen kijken links en achteraan rechts toe, twee ervan hebben eerbiedig de handen gevouwen, één zit geknield voor de tombe en kijkt op, richting Maria.

Geïnspireerd door de apocriefe evangeliën en de ‘Legenda Aurea’ – de drie vrouwen zijn Maria Kleofas, Maria Salome – beide halfzusters van Onze-Lieve-Vrouw – en op de voorgrond Maria Magdalena – rozen zijn hier symbool van de Liefde, bloem van de Koningin van de Rozenkrans, die tevens de Roos van Jesse is – de gevouwen handen en de blik opwaarts van Maria, wijzen op haar verlangen naar God.

Eenvoudig zwart geschilderd kader met vergulde binnenrand.

Aparte onderdelen van dit kunstwerk: /

Onderdeel van een groter geheel: Rozenkransreeks

Opdrachtgever:

Schenker:

Het veertiende schilderij in de Rozenkransreeks werd bekostigd door algemene bijdragen.

ROOSES 1906; JANSSENS 1971: Volgens de lijst in het archief van de Sint-Pauluskerk (overgenomen door ROOSES, 1906: p. 10-11): verschillende aalmoezen, 66 gulden.

Voorstudies:

Herkomst: /

Verdere geschiedenis:

Restauraties:

Tentoonstellingen:

OPGELET: indien u een andere taal gekozen hebt, zullen de titels van deze boeken en artikels helaas automatisch mee vertaald worden!
U kan zelf de bibliografie sorteren op jaartal of op auteur.

@Jaar

@Auteur

Referentie

1765

 

Beschryvinge der bezonderste werken van de schilder-konste ende beeldhouwerye, nu ter tyd zynde in de kerken, kloosters, ende openbaere plaetsen der stad Antwerpen, in het licht gegeêven tot profijt der​​ Reyzers. Op nieuws overzien, verbetert ende vermeerdert, Antwerpen (drukker BERBIE Gerardus), 1765: p. 74.

Google-books

1910

DE WIT Jacobus, DE BOSSCHERE J.

De kerken van Antwerpen. Schilderijen, beeldhouwwerken, geschilderde glasramen, enz., in de XVIIIe eeuw beschreven door Jacobus de Wit. Met​​ aantekeningen door J. De Bosschere en grondplannen,​​ Antwerpen, 1910: p. 56.

1971

JANSSENS Aloïs

Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 108.

1972

ROBBROECKX Mark

De vijftien rozenkransschilderijen van de Sint-Pauluskerk te Antwerpen, Gent, 1972: p. 118-120.

1985

WUYTS Leo

O.L.V. Hemelvaart​​ in​​ Sint-Paulus-Info, nr. 23, 1985: p. 202.

1993

SIRJACOBS Raymond en COOLEN Guido

Antwerpen Sint-Pauluskerk: de Vijftien Mysteries van de Rozenkrans, Antwerpen, 1993: p. 52.

2001

SIRJACOBS Raymond

Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de​​ herw. uitg., Boechout, 2001: p. 54-55.

2004

SIRJACOBS Raymond

Antwerpen Sint-Pauluskerk. Rubens en de Mysteries van de Rozenkrans, Boechout, 2004 (?): p. 82.

2006

VAN HOUT Nico

Schilderkunstige kanttekeningen bij de Rozenkransreeks in de Sint-Pauluskerk te Antwerpen​​ in​​ Munuscula amicorum.​​ Contributions on Rubens and his Colleagues in Honour of VLIEGHE Hans,​​ K. Van der Stighelen (ed.), 2006: p. 469-471.

2014

MANNAERTS Rudi

Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 124-125.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »